زیباترین خانه های تاریخی تهران با معماری شگفت انگیز

یکی از جذابترین قسمت های گردشگری بازدید از خانه های تاریخی است.

تقریبا در تمام شهرهای ایران می توان خانه های تاریخی شگفت انگیزی را پیدا کرد؛ از خانه تاریخی طباطبایی کاشان گرفته تا خانه قوام السلطنه شیراز همه از مهارت فوق العاده ایرانیان در معماری و ساخت و ساز خبر می دهند.

 

اغلب این خانه ها با باغ‌های زیبا احاطه شده اند. اندرونی، بیرونی، سردر، سکو، دالان، هشتی و حیاط های بزرگ و باصفا از جمله اجزاء جدانشدنی خانه های ایران قدیم بودند. در معماری خانه های قدیمی حوض و باغچه از اصلی ترین عناصر حیاط بودند. جالب است بدانید بخش قابل توجهی از عمارت مرمرین و زیبای تاج محل هند از معماری ایرانی الهام گرفته شده است.

بخشی از فرهنگ و تاریخ غنی کشور عزیزمان در دل پایتخت جاخوش کرده است. اگر شما هم به تماشای بناهای قدیمی علاقمندید، پیشنهاد می کنیم از خانه های تاریخی پایتخت بازدید کنید.

هشت نمونه از زیباترین خانه های تاریخی تهران عبارتند از :

 

1- خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم

 

خانه موزه مقدم یکی از باارزش ترین و گران قیمت ترین خانه های پایتخت است که به محمدتقی خان احتساب الملک، یکی از صاحب‌منصبان مشهور دربار قاجار تعلق داشته است. این خانه پس از فوت محمدتقی خان در اختیار فرزند ایشان، استاد محسن مقدم از بنیان‌گذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و استاد ممتاز این دانشگاه قرار گرفت. استاد مقدم آثار ارزشمند زیادی مانند انواع کاشی و قطعات سنگی تراشیده را با الهام از فضاهای سنتی تاریخی به‌نحو چشمگیری در جای‌جای این عمارت قدیمی نصب کرده است. در این خانه آثار تاریخی دیگری از جمله چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مهرها، اسناد تاریخی و مسکوکات به چشم می خورد. این خانه در خیابان امام خمینی واقع شده است.

 

2- خانه موزه ابوالحسن صبا

خانه موزه ابوالحسن صبا

 

خانه ابوالحسن صبا یکی دیگر از خانه های تاریخی تهران است. این خانه متعلق به ابوالحسن صبا موسیقیدان بزرگ ایرانی است و دارای پنج اتاق، زیر زمین و حیاطی کوچک است. یک حوض کوچک پرآب نیز در وسط این حیاط خودنمایی می کند. بخشی از این موزه به تصاویر، لوازم شخصی استاد، اسناد و نامه‌های اداری و مکاتبات شخصی او اختصاص یافته است. در بخش دیگر آن نیز مجموعه ای از سازهای موسیقی به چشم می خورد. این خانه، خانه مسکونی اجدادی استاد صبا است که پدرش ابوالقاسم صبا آن را خریداری کرده بود و تا هفت پشت از خاندان آنها نیز در آن زندگی کرده اند. خانه ابوالحسن صبا در نبش بن‌بست صبا در خیابان ظهیرالاسلام واقع شده است.

 

3- خانه موزه پروفسور حسابی

خانه موزه پروفسور حسابی

 

پروفسور محمود حسابی بزرگترین فیزیکدان ایرانی است که با عنوان پدر فیزیک ایران نیز شناخته می شود. او یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ جهان و یکی از پرافتخارترین دانشمندان ایران و جهان محسوب می شود. خانه دکتر حسابی که اکنون به موزه تبدیل شده است، در محدوده خیابان تجریش، خیابان مقصود بیک واقع شده است. معمار اصلی بنای این خانه فردی روسی به نام ویکتور بود. اما از آنجا که پدر پروفسور حسابی دوست داشت حال و هوای ایرانی در منزل حاکم باشد، از حاج غلامحسین تفرشی تقاضا کردند تا در کنار ویکتور کار ساخت‌وساز خانه را تمام کنند. این خانه 4000 متر زیربنا دارد و بیشتر فضای آن را باغ تشکیل داده است. ایشان 40 سال از عمر خود را در این خانه سپری نموده است. این خانه از سه طبقه تشکیل شده است که طبقه اول آن مسکونی، طبقه دوم آن کتابخانه و طبقه سوم آن کارگاه و آزمایشگاه دکتر حسابی است.

 

4- خانه سلطان بیگم شجاعی

خانه سلطان بیگم شجاعی

 

اگر اهل مطالعه کتاب هستید، بازدید از خانه سلطان بیگم شجاعی را به شما توصیه می کنیم. این خانه متعلق به سرکار خانم سلطان بیگم شجاعی، یکی از نزدیکان ناصرالدین شاه می باشد که در سال 1312 آن را به فرزند خود تقی شجاعی واگذار می کند. تقی شجاعی در سال 1326 آنجا را به شخصی از خانواده نیرنما می فروشد. این خانواده بعدها تغییراتی در این امارت ایجاد می کنند. اما قسمت های اصلی آن را بدون تغییر باقی می گذارند. این عمارت 800 متری اکنون به عنوان خانه فرهنگ بازار تهران شناخته می شود و تحت نظارت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالیت می کند. درواقع علت نامگذاری این خانه، وجود نزدیک به 6000 جلد کتاب با موضوعات بازار و موزه در آن است. این عمارت توسط IFLA (فدراسیون بین المللی انجمن ها و مؤسسات کتابداری) در لیست 1001 کتابخانه موجود در جهان که پیش از مرگ باید از آن دیدن نمود، قرار داده شده است. این عمارت در خیابان امام خمینی واقع شده است.

 

5- خانه حسین خداداد

خانه حسین خداداد

 

خانه حسین خداداد معروف به «موزه زمان» و «موزه ساعت» یک بنای قدیمی دو طبقه در محله زعفرانیه است که قدمت آن به 80 سال پیش یعنی دوره قاجار بازمی گردد. این خانه یکی از خانه‌های تاریخی با زیباترین تزئینات گچ بری است. در این موزه اشیاء گرانبهایی مربوط به زمان و زمان‌گیری نگهداری می شود. انواع ساعت‌های مکانیکی متعلق به سده‌های هفدهم تا بیستم میلادی را می توانید در این موزه ببینید. ساعت‌هایی نظیر ساعت شاهینی، آونگی، رومیزی و دیواری، ساعت های جیبی معمولی و ساعت‌های جیبی سفارشی متعلق به شخصیت های معروفی از جمله پروفسور حسابی، ساعت آفتابی ناصرالدین شاه و ساعت های دیگری چون ساعت کارت زنی، شیفت نگهبانی، ساعت کشتی در این موزه وجود دارد.

 

6- خانه تیمورتاش

خانه تیمورتاش

 

خانه تیمورتاش یا موزه جنگ موزه‌ای پر از تجهیزات جنگی قدیمی است که قدمت آن به بیش از 160 سال قبل یعنی دوره قاجار بازمی گردد. این بنا معماری بسیار جذاب با گچ بری ها و آینه کاری های زیبایی دارد که تلفیقی از سه نوع معماری ایرانی، روسی و هندی می باشد. این مکان در گذشته محل زندگی عبدالحسین تیمورتاش، وزیر دربار پهلوی بوده است. در این موزه انواع سلاح های متعلق به دوران مختلف را مشاهده خواهید کرد. انواع شمشیر و سرنیزه های فولادی، سلاح‌های آمریکایی، کلاه خود، زره و انواع خنجرها و قمه‌ها را می توانید در این موزه ببینید. این موزه در دانشگاه جنگ تهران واقع در میدان پاستور قرار دارد.

 

7- عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه

 

عمارت مسعودیه یکی از بناهای تاریخی دوران قاجار است که خصوصیات باغ ایرانی و معماری اروپایی بر آن حاکم است. این عمارت در ابتدا به دستور مسعود میرزا فرزند ارشد ناصرالدین شاه ساخته شد، از این رو آن را به این نام می خوانند. این بنا چند بخش اصلی و فرعی دارد که از جمله آنها می توان به دیوان خانه، حیاط و عمارت سید جوادی، حیاط و عمارت مشیری، حیات خلوت، عمارت حیات خلوت، عمارت سردر، باغ و عمارت دیوان دره اشاره کرد. در قسمت های مختلف عمارت مسعودیه انواع تزئینات نفیس مانند گچ‌بری، کاشی‌کاری، خطاطی و نقاشی دیواری به چشم می خورد. همچنین دارای 7 کتیبه است که دو کتیبه در سردر اصلی، یک کتیبه در سردر کالسکه‌رو، دو کتیبه در عمارت دیوان‌خانه و دو کتیبه نیز در عمارت مشیریه قرار دارند. عمارت مسعودیه در میدان بهارستان واقع شده است.

 

8- خانه عین الدوله

خانه عین الدوله

 

باغ و عمارت عین‌الدوله یکی از بناهای تاریخی و آثار ملی ارزشمند کشورمان است که در دوران قاجاریه احداث گردیده است. این بنا محل اقامت ییلاقی «عین‌الدوله» وزیر سه دوره حساس و تاریخی دوران قاجار بود که هم‌زمان با تغییر حکومت از قاجار به پهلوی به محل سکونت دائم خانواده هروی «بصیرالدوله» تبدیل شد. زیبایی های این عمارت با آن گچ بری ها و طرح و نقشه های زیبا غیرقابل انکار است. نقاشی های روی دیوارها همراه با آینه کاری و قاب بندی ها نیز از جمله دیدنی های این عمارت است. در حال حاضر نگارخانه برگ، یکی از معتبرترین نگارخانه‌های ایران در این عمارت فعالیت می کند. اگر به هنرهای تجسمی مانند نقاشی و مجسمه‌سازی علاقمندید، بازدید از عمارت عین الدوله و نگارخانه را به شما پیشنهاد می کنیم. این بنا در میدان هروی واقع شده است.

ماخذ : رهنماتو

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد های آنلاین
مشاهده همه نظرات
0
عاشق دیدگاه شما هستیم، بهترین راه برای دلگرمی تیم پشتیبانی است.x
کلیک کنید